Biografie (NL)

“De Nederlandse violiste Merel Vercammen slaagde er in het publiek te beroeren met haar fantastische uitvoering van een caprice van Paganini.” (Roemeense pers)

Merel Vercammen is een violiste die bekend staat om haar poëtische spel en zoektocht naar vele klankkleuren en nieuwe effecten. Ze speelde op zeer uiteenlopende podia; van een papieren boot op de Waddenzee tot een koninklijk paleis in Roemenië en de Londense Wigmore Hall. Merel heeft een frisse blik op de wereld van de klassieke muziek, waarbij zij gelooft dat improvisatie in de toekomst een grotere rol zal spelen in het betrekken van het publiek.

IMG_3559

|Biografie

Merel begon op vijfjarige leeftijd met vioollessen en studeerde vanaf haar vijftiende jaar bij Eeva Koskinen aan het Utrechts Conservatorium. Na het behalen van haar Bachelor of Music bij prof. Jan Repko aan het Royal College of Music in Londen in 2012 heeft Merel in 2014 haar Master of Performance aan het zelfde instituut met hoogste onderscheiding (Cum Laude) behaald. Hiervoor ontving zij studiebeurzen van o.a. het Royal College of Music, het prestigieuze Huygens Scholarship Programme, het Anton Kersjesfonds en een Cultuurfondsbeurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Sinds 2014 vervolgt zij haar studie met maandelijkse lessen aan de “Scuola di Perfezionamento Musicale” aan de Fondazione Musicale Santa Cecilia in Portogruaro, Italië bij prof. Ilya Grubert.

Merel won prijzen bij o.a. de London Grand Prize Virtuoso Competition, het Prinses Christina Concours en het Nationaal Concours van de SJMN, waar ze naast de eerste prijs ook de prijs voor de beste uitvoering van een Nederlands werk toegekend kreeg. Ze gaf concerten in de meeste landen in Europa, in Zuid-Amerika en in Noord-Afrika, met als hoogtepunt een optreden in de Londense Wigmore Hall in juli 2013. In Nederland speelde Merel in solistisch of kamermuziekverband in alle concertzalen, en soleerde zij met o.a. het orkest van het Utrechts Conservatorium (in het vioolconcert ‘Capriccio’ van Otto Ketting), het Nijmeegs Studentenorkest, het Symfonieorkest BBS, en het Zeister Philharmonisch Orkest. Toekomstige optredens staan gepland met het Bergens en met het Alkmaars Symfonieorkest.

Verder nam Merel deel aan festivals zoals het Peter de Grote Festival in Groningen, de International Masterclass Apeldoorn, de Holland Music Sessions in Noord-Holland, de Young Talent Course Feistritz en het Ost-West Musikfest in Oostenrijk, Festival MusicAlp Courchevel in Frankrijk, de Suonarte Master Classes, I Virtuosi Italiani Masterclasses en de International Music Campus Porziano Musica in Italië, en de ProCorda Musical Encounters Course in Engeland. Masterclasses kreeg ze van Valery Oistrach, Liviu Prunaru, Yayoi Toda, Josef Rissin, Lewis Kaplan, Daniel Hope, Alina Abragimova en Zakhar Bron. Op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Tunesië gaf Merel een concert op het festival “Jeunes Virtuoses” en op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Brazilië gaf ze concerten in Rio de Janeiro. Ook gaf zij in 2012 een optreden voor de kroonprins en -prinses van Roemenië in het koninklijk paleis in Bucharest.

In Londen maakte Merel deel uit van diverse kamermuziek formaties, waarmee zij o.a. op het St. Stephen’s Festival en in St. Mary’s Church in Aylesbury speelde, en in de prestigieuze Wigmore Hall en Royal Albert Hall met pianiste Jenna Sung.

Met twee andere jonge Nederlandse musici vormt zij sinds enige tijd het ensemble trio42: een combinatie van viool, harp en saxofoon, welke uniek is in de kamermuziek. Met dit ensemble gaf Merel optredens op festivals zoals de Zeister Muziekdagen, de NJO Muziekzomer, het Grachtenfestival, Festival Classique, het Internationale Kamermuziekfestival van Janine Jansen en het Kuhmo Music Festival in Finland. Ook maakte trio42 tournees door Frankrijk en Engeland en België. De debuut-CD van trio42 bevat werken van o.a. C. Franck en D. Shostakovich, en werd lovend ontvangen in o.a. Akkoord Magazine.

Verder heeft Merel een voorstelling over muziek en het brein opgezet: Het Nieuwe Mozart Effect. Dit project kreeg ondersteuning van o.a. het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en  beleefde de premiere op het Grachtenfestival. Ook is Merel recentelijk een duo begonnen met pianiste Danielle Bourne.

Merel bespeelt een viool van de Italiaanse bouwer A. Postacchini uit 1820, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Advertisements