Biografie (NL)

“Merel Vercammen speelt betoverend viool”  – De Volkskrant

Merel Vercammen is een violiste die bekend staat om haar poëtische spel en zoektocht naar vele klankkleuren. Ze speelde op zeer uiteenlopende podia; van een papieren boot op de Waddenzee tot een koninklijk paleis in Roemenië en de Londense Wigmore Hall. Merel heeft een frisse blik op de wereld van de klassieke muziek, waarbij zij gelooft dat improvisatie in de toekomst een grotere rol zal spelen in het betrekken van het publiek.

|Biografie (kort)

Merel Vercammen “speelt betoverend viool”, aldus Biëlla Luttmer in De Volkskrant en is “de speurneus onder de violisten” aldus Louis Gauthier in De Telegraaf. In 2014 studeerde Merel cum laude af aan het Royal College of Music in Londen, dat als een van de twee beste conservatoria ter wereld wordt beschouwd. Ze was prijswinnares van o.a. de London Grand Prize Virtuoso Competition, het Nationaal Concours van de Stichting Jong Muziektalent Nederland en het Prinses Christina Concours. Merel trad op over de hele wereld en speelde zowel in de meest prestigieuze concertzalen van de wereld, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, de Elbphilharmonie in Hamburg en Wigmore Hall in Londen, als in een paleis in Roemenië en op een papier-maché bootje op de Waddenzee.

In 2017 bracht Merel een vioolconcert van Mathilde Wantenaar in première dat speciaal voor haar werd geschreven. Ook stond ze als improvisator en gastsolist 40x in de voorstelling van Herman van Veen in Carré in Amsterdam. Daarnaast ontwikkelde ze een interactieve voorstelling over muziek en het brein (Het nieuwe Mozart effect), waarin het publiek live ontdekt of je slimmer kunt worden door het luisteren naar muziek. Met deze voorstelling trok ze naast concertpodia en festivals ook langs Nederlandse universiteiten, om zo een jonger publiek te bereiken. Als kamermusicus speelde Merel veelvuldig samen met musici als Maria Milstein, Remy van Kesteren, Ties Mellema, Ketevan Roinishvili, Dana Zemtsov, Jenna Sung, Tobias Borsboom, Irene Enzlin, Dina Ivanova, Lonneke van Straalen en vele anderen. Ook was zij veelvuldig op nationale en internationale radio en tv te horen. In 2019 komt haar debuutalbum uit bij Gutman Records. Op dit album speelt ze werken van o.a. twee vrouwelijke componisten samen met pianiste Dina Ivanova, prijswinnares van het Liszt Concours in Utrecht.

Merel bespeelt een viool uit 1820 van de Italiaanse bouwer A. Postacchini, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

cropped-schermafbeelding-2018-10-03-om-16-58-03.png

|Biografie (lang)

Merel begon op vijfjarige leeftijd met vioollessen en studeerde vanaf haar vijftiende jaar bij Eeva Koskinen aan het Utrechts Conservatorium. Na het behalen van haar Bachelor of Music bij prof. Jan Repko aan het Royal College of Music in Londen in 2012 heeft Merel in 2014 haar Master of Performance aan het zelfde instituut met hoogste onderscheiding (Cum Laude) behaald. Hiervoor ontving zij studiebeurzen van o.a. het Royal College of Music, het prestigieuze Huygens Scholarship Programme, het Anton Kersjesfonds en een Cultuurfondsbeurs van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Sinds 2014 vervolgt zij haar studie met maandelijkse lessen aan de “Scuola di Perfezionamento Musicale” aan de Fondazione Musicale Santa Cecilia in Portogruaro, Italië bij prof. Ilya Grubert.

Merel won prijzen bij o.a. de London Grand Prize Virtuoso Competition, het Prinses Christina Concours en het Nationaal Concours van de SJMN, waar ze naast de eerste prijs ook de prijs voor de beste uitvoering van een Nederlands werk toegekend kreeg. Ze gaf concerten in de meeste landen in Europa, in Zuid-Amerika en in Noord-Afrika, met als hoogtepunt een optreden in de Londense Wigmore Hall in juli 2013. In Nederland speelde Merel in solistisch of kamermuziekverband in alle concertzalen, en soleerde zij met o.a. het orkest van het Utrechts Conservatorium (in het vioolconcert ‘Capriccio’ van Otto Ketting), het Nijmeegs Studentenorkest, het Symfonieorkest BBS, het Zeister Philharmonisch Orkest, het Bergens Symfonieorkest, Haags Symfonieorkest Euterpe, het Alkmaars Symfonieorkest en Kamerorkest Driebergen.

Verder nam Merel deel aan festivals zoals het Peter de Grote Festival in Groningen, de International Masterclass Apeldoorn, de Holland Music Sessions in Noord-Holland, de Young Talent Course Feistritz en het Ost-West Musikfest in Oostenrijk, Festival MusicAlp Courchevel in Frankrijk, de Suonarte Master Classes, I Virtuosi Italiani Masterclasses en de International Music Campus Porziano Musica in Italië, en de ProCorda Musical Encounters Course in Engeland. Masterclasses kreeg ze van Valery Oistrach, Liviu Prunaru, Yayoi Toda, Josef Rissin, Lewis Kaplan, Daniel Hope, Alina Abragimova en Zakhar Bron. Op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Tunesië gaf Merel een concert op het festival “Jeunes Virtuoses” en op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Brazilië gaf ze concerten in Rio de Janeiro. Ook gaf zij in 2012 een optreden voor de kroonprins en -prinses van Roemenië in het koninklijk paleis in Bucharest.

In Londen maakte Merel deel uit van diverse kamermuziek formaties, waarmee zij o.a. op het St. Stephen’s Festival en in St. Mary’s Church in Aylesbury speelde, en in de prestigieuze Wigmore Hall en Royal Albert Hall met pianiste Jenna Sung.

Met twee andere jonge Nederlandse musici vormt zij sinds enige tijd het ensemble trio42: een combinatie van viool, harp en saxofoon, welke uniek is in de kamermuziek. Met dit ensemble gaf Merel optredens op festivals zoals de Zeister Muziekdagen, de NJO Muziekzomer, het Grachtenfestival, Festival Classique, het Internationale Kamermuziekfestival van Janine Jansen en het Kuhmo Music Festival in Finland. Ook maakte trio42 tournees door Frankrijk en Engeland en België. De debuut-CD van trio42 bevat werken van o.a. C. Franck en D. Shostakovich, en werd lovend ontvangen in o.a. Akkoord Magazine.

Verder heeft Merel een voorstelling over muziek en het brein opgezet: Het Nieuwe Mozart Effect. Dit project kreeg ondersteuning van o.a. het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en  beleefde de premiere op het Grachtenfestival.

In 2019 komt Merel’s debuutalbum uit bij Gutman Records. Op dit album speelt ze werken van o.a. twee vrouwelijke componisten samen met pianiste Dina Ivanova, prijswinnares van het Liszt Concours in Utrecht.

Merel bespeelt een viool van de Italiaanse bouwer A. Postacchini uit 1820, haar ter beschikking gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

Advertisements